
«Young Scientist» • № 6 (33) • june, 2016 

С
О
Ц
ІА
Л
ЬН

І 
К
О
М
У
Н
ІК
А
Ц
ІЇ

333

© Мітєва К.О., 2016

УДК 316.77:654.1(477)«2014/2015»

ЗАМОВНІ МАТЕРІАЛИ В ІНТЕРЕСАХ ВЛАСНИКА  
НА ЗАГАЛЬНОНАЦІОНАЛЬНИХ ТЕЛЕКАНАЛАХ «1+1», «ІНТЕР» ТА «УКРАЇНА»

Мітєва К.О.
Інститут журналістики

Київського національного університету імені Тараса Шевченка

У даній статті розглядається проблема втручання власника медіа у редакційний процес на прикладі 
телеканалів «1+1», «Інтер» та «Україна», методом контент-аналізу вимірюється частота трансляції замов-
них матеріалів, а також вивчається їх характеристика. Робота розкриває взаємозалежність інформаційного 
наповнення медіа із політичними та бізнесовими інтересами власника. Також з’ясовуються методи та при-
йоми маніпулювання медіаконтентом у лобістських матеріалах.
Ключові слова: замовні матеріали, корпоративна джинса, лобістські матеріали, маніпулювання 
медіаконтентом, прихована реклама, монополізація ЗМІ, заангажованість, замовчування, дезінформація.

Постановка проблеми. Після перемоги Ре-
волюції Гідності кланово-олігархічна бо-

ротьба на українській політичній арені тради-
ційно знаходить своє відображення у медійному 
просторі. Олігархи, силою підконтрольних до 
себе ЗМІ, намагаються захистити свої інтереси 
та боротися із опонентами. Хоча із поваленням 
режиму Віктора Януковича нові державні цен-
зори усе таки зменшили тиск на ЗМІ, натомість 
посилився контроль зі сторони власника, а його 
втручання в редакційну політику під вигля-
дом замовних матеріалів стало більш помітним. 
Адже поява на той момент вакантних позицій 
у вищих ешелонах влади змусило впливові біз-
нес-групи просувати своїх людей до найвищого 
керівництва країною. Трансляція замовних ма-
теріалів є поширеною практикою для україн-
ських телеканалів. Провідні загальнонаціональні 
телеплатформи України, як правило, належать 
впливовим олігархам, і дуже часто редакційна 
політика медіа стоїть на заваді публікації прав-
дивих і неупереджених журналістських творів. 
Телеканали «Інтер», «1+1» та «Україна» стали 
потужним ресурсом монополізації інформації в 
руках їх контролерів, які використовують ЗМІ 
задля формування необхідної громадської дум-
ки у суспільстві. Винятком не стали навіть ін-
формаційні програми новин «Подробиці» (Інтер), 
«ТСН» (1+1) та «События» (Україна), які мали б 
подавати правдиві й відокремлені від оціночних 
суджень інформаційні повідомлення. 

Актуальність теми обумовлена тотальним 
втручанням власників у редакційний процес те-
леканалу і відповідно збільшенням кількості за-
мовних матеріалів. Приватні загальнонаціональні 
телеканали продовжують замовчувати реальні 
факти, які компрометують їх власників, нато-
мість гучні скандали за участю спонсорів медіа 
подають у доволі необ’єктивний спосіб, захища-
ючи інтереси керівництва. Медіа у свою чергу 
перетворюється на механізм лобізму політичної 
та економічної діяльності олігарха та агітатор-
ською машиною у період виборчих кампаній. 

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Тема 
замовних матеріалів у ЗМІ досить побіжно згаду-
ється у наукових працях дослідників пострадян-
ського простору Є. Старобінського, В. Музиканта, 
Є. Щербакова, К.  Іванова, насамперед у контек-
сті прихованої реклами. Відносно нове поняття 
«корпоративна джинса» або матеріали на замов-

лення власника ЗМІ, якому приділена ключова 
увагу у даній роботі, ще не було об’єктом науко-
вої розвідки, натомість воно нерідко досліджу-
валося експертами Інституту масової інформа-
ції, фахівцями Інтернет-порталу «Телекритика» 
та «Mediasapiens», які систематично займають-
ся моніторингом українських новин на наявність 
замовних матеріалів. Окрім того, у роботі також 
піднімається питання маніпулювання контентом 
замовних матеріалів, його досліджували такі ві-
тчизняні і зарубіжні вчені – Р. Берон, О. Болян-
ська, В.  Гончаренко, А.  Долгова, Д.  Річардсон, 
О.М. Холод, Г. Лебон, Г.Г. Почепцов, В.М. Бєхтєрє-
ва, Є.С. Кара-Мурза, С.А. Зелінський.

Новизна. Удосконалено поняття «замовний 
матеріал» та уперше надано детальну характе-
ристику лобістським медіапродуктам. Також ме-
тодом контент-аналізу доведено втручання влас-
ника в редакційну політику телеканалу. Уперше 
аналізується роль законодавчих змін у сфері 
прозорості медіавласності в Україні при іденти-
фікації замовних матеріалів. 

Метою статті є виявити вплив олігарха на ме-
діаконтент, поданий у підконтрольному до нього 
ЗМІ, охарактеризувати процес маніпулювання 
журналістами змісту новин в інтересах власника.

Завдання:
1. Дати визначення поняттю «замовний мате-

ріал», охарактеризувати його види та особливості;
2. Дослідити специфіку матеріалів на замов-

лення власника на українських загальнонаціо-
нальних телеканалах «1+1», «Інтер» та «Україна»;

3. Методом контент-аналізу виявити кількість 
і характерні ознаки замовних матеріалів, що 
транслюються у вечірніх випусках «ТСН», «По-
дробиці», «События»;

4. Визначити методи та прийоми маніпулю-
вання у вечірніх випусках новин, які застосову-
ються для лобіювання інтересів власника на до-
сліджуваних телеканалах.

Об’єкт дослідження – контент загальнонаціо-
нальних телеканалів «1+1», «Інтер» та «Україна».

Предмет дослідження  – замовні матеріали 
на загальнонаціональних телеканалах (на при-
кладі інформаційних програм «ТСН» (телека-
нал «1+1»), «Подробиці» (телеканал «Інтер»), 
«События» (телеканал «Україна»);

Виклад основного матеріалу дослідження. 
Під поняттям замовний матеріал або «джинса» 
слід розуміти медіапродукт маніпулятивного ха-



«Молодий вчений» • № 6 (33) • червень, 2016 р. 334

С
О

Ц
ІА

Л
ЬН

І 
К

О
М

У
Н

ІК
А

Ц
ІЇ

рактеру, що виконаний на замовлення в обмін на 
грошову або нематеріальну винагороду і публі-
кується на ряду із традиційним журналістським 
контентом. В  українському законодавстві цей 
термін не закріплений, проте надається визна-
чення прихованої реклами, яка означає «інфор-
мацію про особу чи товар у програмі, передачі, 
публікації, якщо така інформація слугує реклам-
ним цілям і може вводити в оману осіб щодо дій-
сної мети таких програм, передач, публікацій» 
[9]. Традиційно виділяється два різновиди замов-
них матеріалів: комерційні та політичні. Комер-
ційна джинса має на меті прорекламувати товар, 
підкреслити його якості і збільшити продажі. По-
літичні матеріали на замовлення містять елемен-
ти білого або чорного піару і створюють відповід-
но позитивний або негативний імідж політичним 
фігурам. Деякі фахівці, зокрема експерти Інтер-
нет-порталу «Телекритика», також виділяють 
поняття «корпоративна джинса», якому приді-
лена ключова увагу у даній науковій розвідці. 
Це – замовний журналістський матеріал, створе-
ний з метою обслуговування інтересів власника 
і не передбачає грошову винагороду журналіс-
тові. Характерними ознаками таких матеріалів 
є порушення базисних правил журналістики: 
балансу думок, повноти, достовірності та відді-
лення фактів від оціночних суджень. Ключовими 
фігурами лобістських медіапродуктів є або сам 
власник, близькі до нього особи або навіть опо-
ненти. В українському медіаландшафті проблема 
джинсових матеріалів на замовлення власника є 
поширеною практикою, зокрема на загальнонаці-
ональних телеканалах «1+1», «Інтер» та «Укра-
їна». При дослідженні корпоративної джинси 
питання власності медіа є першочерговим, тому, 
аби чітко розпізнати і проаналізувати замовні 
матеріали в інтересах власника, насамперед слід 
з’ясувати, хто насправді володіє засобом масової 
інформації. Із цим в Україні тривалий час існу-
вало чимало проблем, оскільки лише донедавна 
такі дані залишалися закритими, і не існувало 
жодного законодавчого акту, який би змусив 
ЗМІ оприлюднити вкрай важливу інформацію 
для суспільства. Однак 1 квітня 2016 року, згід-
но із вимогою так званого закону про прозорість 
медіавласноті, стало відомо дані про кінцевих 
бенефіціарів і власників істотної частки медіа-
холдингів. Так, станом на 31 грудня 2015 року 
кінцевим вигодоотримувачем телеканалу «1+1» 
є Ігор Коломойський. Власником істотної учас-
ті є Ігор Суркіс. ТОВ «Телерадіокомпанія «Сту-
дия 1+1» належить близько чотирнадцятьом 
офшорним компаніям, зареєстрованим на Кіпрі, 
в Белізі та Британських Віргінських островах 
[7]. Кінцевим бенефіціаром телеканалу «Інтер» 
є Дмитро Фірташ, власниками істотної участі 
є Валерій Хорошковський, Сергій Льовочкін та 
Світлана Плужникова [11]. За оприлюдненими 
на сайті телеканалу «Україна» даними, вигодо-
набувачем ТОВ «Телерадіокомпанія «Україна» є 
донецький олігарх Рінат Ахметов [12]. Такі дані 
дають підставу стверджувати: деякі матеріали, 
які тематично пов’язані із бізнесом контролера 
ЗМІ, транслюються на вимогу. Варто зазначити, 
що між олігархічними телеканалами тривають 
інформаційні війни, під час яких бізнесмени ви-
магають транслювати матеріали із елементами 

чорного піару та інших маніпулятивних прийомів 
проти опонентів.

Та навіть попри затяжну реформу україн-
ського законодавства у царині медіа, прина-
лежність телеканалу до певного олігарха можна 
підтвердити медіаконтентом, який упереджено 
репрезентує близькі до власника теми. Показо-
вим прикладом нівелювання базисних правил 
журналістики та корпоративної джинси уже 
тривалий час є програма «ТСН», що транслю-
ється на каналі «1+1». Цікавим для дослідження 
стала саме ця телепередача, оскільки з моменту 
призначення одного із власників телеканалу Іго-
ря Коломойського на посаду губернатора Дніпро-
петровщини і по сьогоднішній день – він та його 
соратники виступають фігурантами багатьох 
політичних скандалів і стали неодноразовими 
ньюзмейкерами на українському телепросторі. 
Тому цілком очевидно, що олігарх використовує 
свій медіаресурс на повну потужність. Аби кра-
ще розібратися, якої редакційної політики при-
тримується програма «ТСН» (інакшими словами: 
кого журналісти мають виправдовувати і рекла-
мувати, а кого безпощадно критикувати), слід 
окреслити коло інтересів самого бенефіціарного 
власника Ігоря Коломойського. Окрім медіахол-
дингу «1+1 Media», до його активів належать по-
над 40% найбільшого добувача нафти в Україні 
ВАТ «Укрнафта». Він контролює Кременчуць-
кий НПЗ, а також комбінат «Нафтохімік При-
карпаття». Більше того, до інших відомих акти-
вів екс-губернатора входять фінансова установа 
«Приват банк», авіакомпанія «МАУ», мережа за-
правок «Укрнафта» та «Авіас», а також футболь-
ний клуб «Дніпро» [5]. Є близькі до олігарха люди 
у і менеджменті міжнародного аеропорту «Бо-
риспіль» [13]. Це далеко не повний список влас-
ності бізнесмена, але навіть цього достатньо, аби 
продемонструвати маніпулювання журналістами 
«ТСН» інформації, яка безпосередньо пов’язана 
зі сферою впливу самого І. Коломойського. Не 
слід забувати і про політичний вплив олігарха. 
Лояльними до нього є депутатська група «Від-
родження» у парламенті на чолі із В. Хомутин-
ніком та В. Бондарем, міжфракційне об’єднання 
«УКРОП», до якого входять народні депутати 
В.  Парасюк, В. Береза, Д. Ярош, О. Шевченко, 
Т. Батенко, В. Дідич, О. Дубінін тощо, одноймен-
на політична партія на чолі із Д. Борисенком та 
чималий список чиновників [16]. Окремою ува-
гою журналістів програми «ТСН» користується 
і близький до І. Коломойського голова прези-
дії партії «УКРОП» Геннадій Корбан, який ще 
по кількох справах перебуває під слідством [3]. 
Окрім того, близькими до олігарха називають де-
путатів-мажоритарників А. Денисенка, Б. Березу 
та інших. Більше того, пов’язують із власником 
телеканалу і колишнього прем’єр-міністра Арсе-
нія Яценюка та його партію «Народний фронт». 

Окрім «1+1», у фокусі дослідження є і най-
більш рейтинговий в Україні телеканал «Інтер» 
і зокрема інформаційна програма «Подробиці». 
Головними контролерами телеканалу є Дмитро 
Фірташ, Сергій Льовочкін, яких пов’язує колиш-
ній спільний газовий бізнес і компанія-посередник 
«Росукренерго», та В. Хорошковський. Нині понад 
70% українських облгазів контролюють структури 
бізнесмена Дмитра Фірташа. Хоча колишній уряд 



«Young Scientist» • № 6 (33) • june, 2016 

С
О
Ц
ІА
Л
ЬН

І 
К
О
М
У
Н
ІК
А
Ц
ІЇ

335
А. Яценюка і намагався повернути облгази до ак-
тивів державного підприємства «Укрнафта» [18]. 
Також у власності бізнесмена знаходяться більше 
половини вітчизняних хімічних підприємств. Од-
нак у постреволюційний період статки Д. Фірташа 
значно скоротилися, тільки у 2015 році – майже в 
4 рази – до $270 мільйонів. Восени 2015 року Фір-
таш втратив контроль над Вільногірським ГМК та 
Іршанським ГОКом (видобування титану та цир-
конію). Через проблеми з поставками газу півро-
ку вже не працюють «Рівнеазот» та Черкаський 
«Азот». Ще два хімічних заводи (Сєвєродонець-
кий «Азот» і горлівський «Концерн Стірол» через 
військові дії на Сході 1,5 роки не працюють. Під-
контрольний бізнесмену «Банк Надра» Нацбанк 
визнав проблемним і ліквідував. Втратив Фірташ і 
одноосібний контроль над ЗТМК (наразі управляє 
разом з урядом). Працюючі активи у його влас-
ності – це «Кримський Титан» (хоча його довелося 
перереєструвати за російським законодавством), 
«Остхем Україна», «Черкасигаз», аграрні активи 
[1]. У парламенті фракцію «Опозиційного блоку» 
очолює давній соратник пана Фірташа Юрій Бой-
ко, а також працюють кілька депутатів, які рані-
ше вважалися його соратниками. Екс-голова Ад-
міністрації Президента В. Януковича і народний 
депутат від фракції «Опозиційний блок» Сергій 
Льовочкін також має чималий вплив на медіаре-
сурс і часто є основним спікером у сюжетах.

У даній темі важливо пригадати і про доне-
цького олігарха Ріната Ахметова. Згідно з останнім 
рейтингом Forbes» [17], він залишається найбагат-
шою людиною в країні. Статки бізнесмена хоча 
і зменшились, все одно становлять 2,3 мільярди 
в американській валюті. Окрім медіахолдингу 
«Україна», бізнесмен має істотні частки у бага-
тьох галузях економіки України. Активи Ріната 
Ахметова зосереджені в групі «SCM» («System 
capital management), яка була заснована в 2000-
му році. Йому належить 100% компанії. Холдинг 
включає металургійну корпорацію «Метінвест» 
та енергетичну компанію ДТЕК [4]. Медіамагнат 
також володіє значною частиною шахт у східних 
областях та на Дніпропетровщині, а також енер-
гогенеруючі підприємства, «Укртелеком» та «Киї-
венерго», повідомляють у виданні «BBC Україна». 
МК «Запоріжсталь» знаходиться в процесі інте-
грації до групи «Метінвест». Рінат Ахметов та-
кож є власником футбольного клубу «Шахтар». 
Слід відзначити, що він є ініціатором і спонсором 
Благодійного фонду Р. Ахметова, який допомагає 
мешканцям Луганської і Донецької областей про-
дуктовими пакетами, ліками та медичної допомо-
гою. Р. Ахметов вважався негласним спонсором 
Партії регіонів до перемоги Революції Гідності, 
нині він підтримує політичну силу «Опозиційний 
блок» [2]. Депутати В. Гусак, Т. Бахтєєва, В. Но-
винський, Д. Колесніков В. Бойко, Ю. Воропаєв 
вважаються наближеними до медіамагната. Тобто, 
проаналізувавши бізнес-інтереси медіавласників, 
можна стверджувати, що телевізійні матеріали, 
які висвітлюють бізнес і політичні сили олігарха, 
мають ознаки замовності.

Ключовим елементом даної роботи є дослі-
дження контенту телепередач «ТСН» (1+1), 
«Подробиці» (Інтер) та «События» (Україна) на 
предмет наявності замовних матеріалів і та ви-
явлення їх характеристик. Для підтвердження 

гіпотези було обрано формалізований метод кон-
тент-аналізу, що гарантує отримання надійних і 
валідних висновків. Дослідження складається із 
трьох частин відповідно до кількості телепере-
дач, що обумовлюється розбіжностями змістових 
одиниць. Концептуальна схема проведеного до-
слідження включає такі категорії: інформаційний 
потік, баланс думок, доступ спікерів до ефіру, 
повнота інформації, сенс апеляції до аудиторії, 
герой матеріалу, тематика повідомлення, інфор-
маційний привід, позиція у верстці. Контент-ана-
ліз проводився у період з 30 червня по 30 грудня 
2015 року із пропорцією вибірки 25%, тобто у ви-
біркову сукупність потрапив кожний четвертий 
випуск програми. Під час дослідження було ви-
явлено і охарактеризовано корпоративну джинсу 
(лобістські матеріали) у програмах «ТСН», «По-
дробиці» та «События». При ознайомленні інфор-
маційного потоку сорока випусків новин кожної з 
трьох досліджуваних програм і їх диференціації 
на релевантні (ті, які містять ознаки корпоратив-
ної джинси) і нерелевантні матеріали було ви-
явлено 210 релевантних повідомлень. У програ-
мі «ТСН» частка таких матеріалів становить 55 
одиниць, що відповідає близько шести відсоткам 
від усіх матеріалів програми. У  «Подробицях» 
виявлено 61 матеріал, що приблизно співпадає 
із часткою «ТСН». Удвічі більше корпоративної 
джинси було виявлено у програмі «События» на 
телеканалі «Україна», а саме 94 матеріали або 
близько 13% з усіх сорока випусків новин переда-
чі. Теоретична статистична похибка для програм 
«ТСН» і «Подробиці» – 3,7%, «События» – 4,1%. 
При дослідженні тематики матеріалів можна 
стверджувати, що головним приводом для вико-
ристання «джинсових матеріалів» для двох пере-
дач «ТСН» і «Подробиці» стали місцеві вибори у 
жовтні 2015 року. На «1+1» на цю тему припадає 
30% лобістських матеріалів, у яких рекламува-
ли партії «УКРОП» та «Відродження». Другою 
темою, яка потребувала спотворення змісту в 
інтересах І. Коломойського, є судова справа над 
Г. Корбаном (24%). На «Інтері» тема виборів ха-
рактерна для 57% матеріалів на замовлення, що 
містить приховану рекламу «Опозиційного бло-
ку», іще 16% повідомляють про діяльність цієї 
політичної сили без згадки про вибори. Однак 
якщо корпоративна джинса двох попередніх про-
грам має кон’юнктурний характер, то в передачі 
«События» темою номер один для замовних ма-
теріалів є діяльність Гуманітарного штабу Р. Ах-
метова. Цікаво, що експерти вважать джинсу, 
яка пов’язана із благодійністю, найменш шкід-
ливою для аудиторії. Можна стверджувати, що у 
трьох програмах переважає політична складова 
над економічною. Порівнюючи силу інформацій-
ного приводу і позицію у верстці, робимо висно-
вок, що журналісти програми «ТСН» абсолютно 
адекватно зверстали випуски новин відповід-
но до принципу першочерговості резонансних і 
важливих подій. Одна половина маніпулятивних 
сюжетів зі слабким інформаційного приводу, а 
друга – з потужним. У «Подробицях» явно пору-
шили журналістські стандарти при розташуван-
ні новин у верстці, таку думку підтверджують 
результати дослідження: близько 25% подій із 
слабким інформаційним приводом отримали ви-
соку позицію у верстці. У  програмі «События» 



«Молодий вчений» • № 6 (33) • червень, 2016 р. 336

С
О

Ц
ІА

Л
ЬН

І 
К

О
М

У
Н

ІК
А

Ц
ІЇ

штучно зобразили значну частину новин зі слаб-
ким інформаційним приводом під виглядом подій 
високої і середньої значимості. Для порівняння, 
лише 17% від загальної кількості замовних но-
вин – із потужним інформприводом, а переважна 
більшість (83% повідомлень) має високу позицію 
у верстці. За критерієм балансу думок, більшість 
матеріалів містять лише пряму мову соратників 
або соратників разом із нейтральними спікерами, 
у «ТСН» і в «Подробицях» в сумі такі матеріали 
складають трохи більше 60%, в «Событиях» на-
томість цей показник росте до 70%. Визначним 
показником для ідентифікації корпоративної 
джинси є доступ до ефіру різних за відносинами 
із власником мовцями. Так, на «1+1» та на каналі 
«Україна» соратники отримали по 60% відведе-
ного під синхрони ефірного часу, на Інтері цей 
показники дорівнює 70%. Майже 30% припадає 
на нейтральних спікерів на «ТСН» і в «Подроби-
цях», у «Событиях» – 40%. Проте найголовнішим 
фактором є частка спікерів-опонентів. У «ТСН» 
її виявилося найбільше – 13% ефірного часу, ви-
деліного під синхрони, «Подробиці» – 6% і най-
менше у «Событиях» – 2%. Вагомим критерієм 
журналістських стандартів є повнота інформації, 
у замовних матеріалах, що репрезентують інтер-
еси власника, тільки на телеканалі «Україна» 
повні матеріали переважають над неповними із 
часткою майже 60%. На інших телеканалах не-
повних трохи більше. Цікавим для дослідження 
є фігури, що виступають в ролі героїв замовно-
го матеріалу. На «ТСН» ключовими постатями є 
Г. Корбан і Б. Філатов, відомі соратники І. Ко-
ломойського. У  «Подробицях»  – Ю. Бойко та 
О. Пузанов, члени партії Опозиційний блок. А в 
«Событиях» – це працівники Гуманітарного шта-
бу Р. Ахметова та давній конкурент донецько-
го олігарха по енергоринку К. Григоришин. Слід 
зазначити цікавий факт, що І. Коломойський і 
Д. Фірташ теж виступали в ролі героїв корпора-
тивної джинси, один і два рази відповідно, нато-
мість Р. Ахметов уже тривалий час не дає комен-
тарі – навіть на своєму телеканалі. Дослідження 
було б незавершеним без даних, які визначають 
сенс апеляції до аудиторії. У більшості випадків 
на трьох передачах – це спроба заручитися під-
тримкою аудиторії і заклик стати на сторону по-
зиції редакції, а отже і власника ЗМІ. 

Маніпулювання медіаконтентом в інтересах 
власника ЗМІ є досить поширеною практикою 
в українському медіаландшафті. Цікаво, що при 
створення матеріалів, які в журналістській прак-
тиці називаються джинсою, зазвичай використо-
вуються спеціальні технології, які в подальшому 
гарантують досягнення запланованого ефекту. 
Під поняттям маніпулювання медіаконтентом 
слід розуміти послідовну сукупність методів об-
робки аудіовізуальної і текстової інформації, яка 
спотворює первинний зміст документу для досяг-
нення певних цілей. Ця технологія здійснюється 
багатьма методами. Один з найбільш поширених 
на українському телебаченні  – це односторон-
ня подача інформації. Яскравим прикладом та-
кої заангажованої редакційної політики стало 
висвітлення перевиборів на 205 чернігівському 
окрузі у липні 2015 року у програмі «ТСН», де 
головними противниками, які боролися за посаду 
народного депутата, були Сергій Березенко від 

політичної сили БПП і соратник І. Коломойсько-
го та голова президії партії «УКРОП» Геннадій 
Корбан. Сюжети на цю тему містять іще один ме-
тод маніпулювання – «замовчування інформації» 
[10]. Технологія функціонує за принципом, коли 
окремий факт чи деталь свідомо приховується 
або згадується частково. Іще один досить поши-
рений метод при створенні інформаційних мате-
ріалів  – «фабрикації фактів», коли інформація 
дозується, подається із незначними відхилення-
ми. Маніпулятори використовують правдиву ін-
формацію лише у тих випадках, коли вона може 
бути легко перевірена, в інших випадках – при-
тримуються сценарію. Більше того, сфабриковані 
факти сприймаються на віру, коли інформація 
базується на стереотипах, зазначає дослідник 
Сергій Кара-Мурза [6].У сюжетах на замовлен-
ня використовується і метод «повторення хибної 
тези». У  даному випадку інформація подається 
у вигляді готових шаблонів, які активно асоцію-
ються із наявними в підсвідомості стереотипами. 
Стверджувати певну думку означає неможли-
вість подальшого обговорення альтернативних 
точок зору, оскільки сила ідеї, яка може піддава-
тися дискусії, втрачає свою правдоподібність. Так 
на телеканалах «Інтер» та «Україна», періодично 
повторюється теза, що «влада не справляється зі 
своїми обов’язками, доводить економіку до кра-
ху, внаслідок чого погіршується життя людей. 
Слід відзначити, що маніпулятивним прийомом 
в «ТСН» стала і сама «верстка програми», коли 
редактори під впливом інтересів власника ви-
значають, які новини є більш вагомими, а які ні. 
А деякі взагалі можуть не потрапити у новини і 
залишитись без уваги громадськості. Так, у день 
затримання Геннадія Корбана, випуск «ТСН» по-
чався із новини про соратника І. Коломойського 
(коли на багатьох інших загальнонаціональних 
каналах першочерговою стала тема із збитим ро-
сійським літаком в Єгипті). Та навіть попри інші 
не менш резонансні події, тема Г. Корбана зага-
лом розглядалася у 12 із 17 матеріалів програми 
«ТСН» за 31 жовтня 2015 року. 

Висновки. Поняття «замовний матеріал» 
означає медіапродукт маніпулятивного характе-
ру, що публікується на ряду з традиційним жур-
налістським контентом і виконаний на замовлен-
ня сторонньої від редакційного колективу особи 
в обмін на фінансову винагороду журналістові 
або його керівництву. У професійному середови-
щі медійників більш поширеними є поняття-ана-
логи «джинса» і «заказуха». У вітчизняному за-
конодавстві ці терміни не закріплені, натомість 
наявна дефініція «прихованої реклами». Згідно 
із Законом України «Про рекламу» від 3 лип-
ня 1996 р., «це інформація про особу чи товар у 
програмі, передачі, публікації, якщо така інфор-
мація слугує рекламним цілям і може вводити в 
оману осіб щодо дійсної мети таких програм, пе-
редач, публікацій» [9]. Виділяється два різновиди 
такого роду медіапродукту: комерційний і полі-
тичний. Проте практики зазначають, що має міс-
це іще один вид медіапродуктів на замовлення – 
«корпоративна джинса». Її можна пояснити як 
замовний журналістський матеріал, створений 
з метою обслуговування інтересів власника ЗМІ, 
що не передбачає грошову винагороду автору. 
У  таких творах зазвичай порушуються базисні 



«Young Scientist» • № 6 (33) • june, 2016 

С
О
Ц
ІА
Л
ЬН

І 
К
О
М
У
Н
ІК
А
Ц
ІЇ

337
журналістські принципи: балансу думок, повно-
ти, достовірності, точності та відділення фактів 
від оціночних суджень. Натомість медійник ви-
користовує цілу низку маніпулятивних прийомів 
і свідомо спотворює зміст повідомлення. У центрі 
таких матеріалів є близькі до власника особи та 
структури, завдяки яким вирішуються соціально 
важливі питання і проблеми. Інколи героєм сю-
жету є навіть сам спонсор ЗМІ. Лобістські сюже-
ти, що репрезентують інтереси власника медіа, 
функціонують у парі із «корпоративним цензу-
руванням», яке має фільтрувати небажані або 
компрометуючі для власника ЗМІ дані. 

Уже тривалий час телеканали є привабли-
вим бізнесом для олігархів, який хоч і не при-
носить значні дивіденди у грошовому еквіва-
ленті, натомість вони слугують інструментом 
колосального впливу на аудиторію та імідже-
вою підтримкою для власника ЗМІ. В  україн-
ському медіаландшафті лобістські матеріали є 
поширеною практикою, зокрема на загально-
національних телеканалах: «1+1», «Інтер» та 
«Україна». Аби ідентифікувати корпоративну 
джинсу, необхідно володіти даними про власника 
ЗМІ. І  хоча цієї інформації в мережі Інтернет 
уже тривалий час є вдосталь, лише нещодавно 
вона стала офіційною. 1 квітня 2016 року, згід-
но із вимогою так званого закону про прозорість 
медіавласноті нарешті на веб-сайтах вищезга-
даних телеканалів оприлюднено відомості про 
кінцевих бенефіціарів і власників істотної част-
ки медіахолдингів [8]. Так, станом на 31 грудня 
2015 року вигодоотримувачем телеканалу «1+1» 
є дніпропетровського бізнесмена Ігор Коломой-
ський [5]. Власником істотної участі є Ігор Суркіс. 
Слід відзначити, що на пряму холдингом володі-
ють юридичні особи – чотирнадцять офшорних 
компаній, які зареєстровані на Кіпрі, в Белізі 
та Британських Віргінських островах [7]. Теле-
канал «Інтер» за посередництвом знову ж таки 
офшорних установ належить олігарху Дмитру 
Фірташу, власниками істотної участі є Валерій 
Хорошковський, Сергій Льовочкін та Світлана 
Плужникова [11]. За даними телеканалу «Украї-
на», вигодонабувачем медіахолдингу «Україна» є 
донецький олігарх Рінат Ахметов [12]. Такі дані 
дають підставу стверджувати, що деякі матері-
али транслюються на вимогу власника ЗМІ. До-
статньо проаналізувати політичні і бізнес-інтер-
еси контролера медіа і прослідкувати, як часто 
і яким чином вони висвітлюються на телекана-
лі. Приміром, якщо у програмі «События» мова 
йде про енергетику чи металургію у контексті 
діяльності холдингу «SCM», очевидно, що в ма-
теріалі наявна позиція власника. Матеріали про 
Благодійний фонд Р. Ахметова більше схожі на 
іміджеві, адже у сюжетах весь час фігурує ім’я 
олігарха, яке згадується виключно у позитивно-
му ключі. У «ТСН» лобістські матеріали насам-
перед висвітлюють діяльність політичних партій 
«УКРОП» та «Відродження», а також тему на-
фтового бізнесу олігарха, фінансової установи 
Приват банк. У  «Подробицях» необхідними для 
власника є теми облгазів, гірничо-металургійного 
комплексу, а також партія «Опозиційний блок». 

Для досягнення мети даної наукової розвід-
ки було проведено дослідження змісту трьох ін-

формаційних програм «ТСН» (1+1), «Подробиці» 
(Інтер) та «События» (Україна) методом контент-
аналізу. При ознайомленні із інформаційним по-
током сорока випусків новин кожної з трьох до-
сліджуваних передач у період з 30 червня по 
30 грудня 2015 року із пропорцією вибірки 25% і 
відбору матеріалів, які містять ознаки замовності, 
було виявлено 210 повідомлень. Із них у програмі 
«ТСН» 55 із 911 одиниць, що відповідає близько 
шести відсоткам. У «Подробицях» – 61 з 930 ма-
теріалів або близько 7%. Майже удвічі більше ма-
теріалів на замовлення власника було виявлено 
у програмі «События» на телеканалі «Україна», 
а саме 94 з 748 інформаційних повідомлень або 
майже 13%. Тобто, телеканал «Україна» Ріната 
Ахметова виявся лідером по розміщенню корпо-
ративної джинси. При дослідженні тематики ма-
теріалів можна стверджувати, що головним при-
водом для використання «джинсових матеріалів» 
для передач «ТСН» і «Подробиці» стали місцеві 
вибори наприкінці жовтня 2015 року. У передачі 
«События» незмінною темою замовних матеріалів 
є діяльність Гуманітарного штабу Р. Ахметова. 
За критерієм балансу думок, більшість матеріа-
лів на трьох передачах містять лише пряму мову 
соратників або соратників разом із нейтральними 
спікерами. Доступ до ефіру різних за дистанці-
єю до власника спікерів є визначним показником 
для ідентифікації матеріалів на замовлення. Так, 
у «ТСН» та «Событиях» соратники отримали по 
60% відведеного під синхрони ефірного часу, на Ін-
тері цей показник дорівнює 70%. Лише у програмі 
«События» повні матеріали становлять переважну 
більшість (60%). На інших телеканалах неповних 
трохи більше. Цікавим для дослідження є фігури, 
що виступають в ролі героїв замовного матеріа-
лу. На «ТСН» ключовими постатями є Г. Корбан 
і Б. Філатов, відомі соратники І.  Коломойського. 
У «Подробицях» – Ю. Бойко та О. Пузанов, члени 
партії «Опозиційний блок». А в «Событиях» – це 
працівники Гуманітарного штабу Р. Ахметова та 
давній суперник донецького олігарха на енерго-
ринку К. Григоришин.

З огляду на те, що телеканали залишають-
ся найбільш популярним видом ЗМІ і зберігають 
пристойну аудиторію, вони є найбільш популяр-
ним каналом медіа, у якому застосовуються ма-
ніпулятивні технології. Аби виконати замовлен-
ня ініціатора лобістського матеріалу, журналісти 
новин вдаються до багатьох маніпулятивних при-
йомів. Більшість інформації, яка безпосередньо 
стосується діяльності контролерів ЗМІ, подаєть-
ся вибірково, із величезним масивом експресив-
ної лексики і доброзичливих епітетів. На опо-
нентів натомість навішуються ярлики. Події, як 
правило, подаються спрощено, із використанням 
технології стереотипізації. Ефективним методом 
залучення глядачів на свій бік є використання 
коментарів переважно «своїх спікерів», зазвичай 
це є близькі до оточення олігарха народні депу-
тати, політики та експерти. Такі мовці створюють 
фальшивий плюралізм думок, адже висувають 
аргументи на захист однієї сторони конфлікту, а 
саме власника ЗМІ. Більше того, медійники вда-
ються до прийомів дезінформації та фабрикації 
фактів, із застосуванням яких спотворюється 
зміст повідомлення. 



«Молодий вчений» • № 6 (33) • червень, 2016 р. 338

С
О

Ц
ІА

Л
ЬН

І 
К

О
М

У
Н

ІК
А

Ц
ІЇ

Список літератури:
1.	 Білоусова Н. «Чорно-білий» Фірташ. I трохи «сірого»... [Електронний ресурс]  / Н. Білоусова  // День.  – 

2015.  – Режим доступу до ресурсу: http://day.kyiv.ua/uk/article/ekonomika/chorno-bilyy-firtash-i-trohy-
sirogo (дата звернення: 12.04.2016). – Назва з екрану.

2.	 Вуєць П. Список Оппозиционного блока: Ахметов, Фирташ и Медведчук собирают друзей [Електронний 
ресурс] / П. Вуєць // Главком. – Режим доступу до ресурсу: http://glavcom.ua/articles/22854.html (дата 
звернення: 11.04.2016). – Назва з екрану. 

3.	 ГПУ: Корбан получил условный срок только по одному эпизоду [Електронний ресурс] // Ліга. – Режим 
доступу до ресурсу: http://news.liga.net/news/politics/10274328-gpu_korban_poluchil_uslovnyy_srok_tolko_
po_odnomu_epizodu.htm (дата звернення: 10.05.2016). – Назва з екрану. 

4.	 Загальна інформація [Електронний ресурс]  – Режим доступу до ресурсу: http://www.scm.com.ua/uk/
business/overview/ (дата звернення: 12.04.2015). – Назва з екрану. 

5.	 Ігор Валерійович Коломойський [Електронний ресурс] // ubr.ua. – Режим доступу до ресурсу: http://bp.ubr.
ua/uk/profile/kolomoiskii-igor-valeriiovich (дата звернення: 04.12.2015). – Назва з екрану.

6.	 Кара-Мурза С. Манипуляция сознанием / С. Кара-Мурза. – М.: Эксмо, 2005. – 832 с. 
7.	 Оприлюднено структуру власності каналу «1+1» [Електронний ресурс] // Корупціонер. – Режим доступу до 

ресурсу: http://korupcioner.info/oprilyudneno-strukturu-vlasnosti-kan/ (дата звернення: 20.04.2016). – Назва 
з екрану. 

8.	 Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прозорості власності засобів масової 
інформації та реалізації принципів державної політики у сфері телебачення і радіомовлення: Закон України 
від 03.09.2015 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/674-19 (дата 
звернення: 20.04.2016). – Назва з екрану.

9.	 Про рекламу: Закон України від 03.07.1996 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon0.rada.
gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 20.04.2016). – Назва з екрану. 

10.	Ральська В. Телебачення як засобів маніпуляції масовою свідомістю (на прикладі українських теленовин) 
[Електронний ресурс] / В. Ральська // Науковий блог. – 2010. – Режим доступу до ресурсу: http://naub.org.
ua/?p=834 (дата звернення: 23.12.2015). – Назва з екрану.

11.	Схематичне зображення структури власності суб’єкта інформаційної діяльності ПрАТ «ТЕЛЕКАНАЛ 
«ІНТЕР» [Електронний ресурс]  // Інтер.  – Режим доступу до ресурсу: http://xn--e1apkg2h.xn--j1amh/ 
(дата звернення: 03.04.2016). – Назва з екрану.

12.	Схематичне зображення структури власності ТОВ «Телерадіокомпанія «Україна» [Електронний ресурс] // 
Телеканал Україна.  – Режим доступу до ресурсу: http://trkmedia.ollcdn.net/uploads/trku/documents/
struktura_a.pdf (дата звернення: 03.04.2016). – Назва з екрану. 

13.	У керівництво «Борисполя» увійшли люди Коломойського [Електронний ресурс] // Українська правда. – Ре-
жим доступу до ресурсу: http://www.pravda.com.ua/news/2014/10/8/7040162/?attempt=1 (дата звернення: 
14.02.2016). – Назва з екрану. 

14.	Українці не знають, хто володіє українськими телеканалами. Соцопитування [Електронний ресурс] // Media 
Sapiens  – Режим доступу до ресурсу: http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/ukraintsi_ne_
znayut_khto_volodie_ukrainskimi_telekanalami_sotsopituvannya/ (дата звернення: 14.02.2016).  – Назва з 
екрану.

15.	У «Нафтогазі» назвали причини відсторонення ставленика Коломойського від управління «Укртранснаф-
тою» [Електронний ресурс] // ZN,UA – Режим доступу до ресурсу: http://dt.ua/ECONOMICS/u-naftogazi-
nazvali-prichini-vidstoronennya-stavlenika-kolomoyskogo-vid-upravlinnya-ukrtransnaftoyu-167432_.html 
(дата звернення: 20.04.2016). – Назва з екрану.

16.	У Раді створили міжфракційну групу «Укроп» [Електронний ресурс] // Тиждень. – Режим доступу до ре-
сурсу: http://tyzhden.ua/News/124927 (дата звернення: 23.12.2015). – Назва з екрану. 

17.	Форбс представляет новый рейтинг богатейших людей Украины [Електронний ресурс] // BBC Україна. – 
2016.  – Режим доступу до ресурсу: http://www.bbc. com/ukrainian/politics/2015/03/150326_oligarch_
ukraine_map_v (дата звернення: 12.04.2015). – Назва з екрану. 

18.	Яценюк вимагає від облгазів перерахувати та повернути українцям гроші за газ [Електронний ре-
сурс]  // УНІАН.  – 2014.  – Режим доступу до ресурсу: http://economics.unian.ua/energetics/1298278-
yatsenyuk-vimagae-vid-oblgaziv-pererahuvati-ta-povernuti-ukrajintsyam-groshi-za-gaz.html (дата звернення: 
20.04.2016). – Назва з екрану. 

Митева К.А.
Институт журналистики
Киевского национального университета имени Тараса Шевченко

ЗАКАЗНЫЕ МАТЕРИАЛЫ В ИНТЕРЕСАХ СОБСТВЕННИКА  
НА ОБЩЕНАЦИОНАЛЬНЫХ ТЕЛЕКАНАЛАХ «1+1», «ИНТЕР» И «УКРАИНА»

Аннотация
В данной статье рассматривается проблема вмешательства собственника медиа в редакционный про-
цесс на примере телеканалов «1+1», «Интер» и «Украина», методом контент-анализа измеряется ча-
стота трансляции заказных материалов, а также изучается их характеристика. Работа раскрывает 
зависимость информационного наполнения телеканала от политических и бизнес-интересов собствен-
ника. Также определяются методы и прийомы манипулирования медиаконтентом. 
Ключевые слова: заказные материалы, корпоративная джинса, лобистские материалы, манипули-
рование медиаконтентом, скрытая реклама, монополизация СМИ, ангажированность, умалчивание, 
дезинформация.



«Young Scientist» • № 6 (33) • june, 2016 339
Mitieva K.O. 
Institute of Journalism of 
Kyiv National University of Taras Shevchenko

ADVERTORIAL IN THE INTEREST 
OF THE OWNER ON «1+1», «INTER», «UKRAINA» NATIONWIDE TV CHANNELS

Summary 
In this article it is researched, how media tycoon interferes in editorial process on «1+1», «Inter» and 
«Ukraina» TV channels, due to the results of content-analysis it is described the frequency of editorial 
materials on news and their characteristics. The work reveals the interdependence between the program 
content and political and business interests of media owners. Also it is described methods and techniques 
of media content manipulation.
Keywords: advertorial, covert advertisement, manipulation of information, media monopolization, bias, 
reticence, disinformation. 


